

Asunnon myyntiprosessi on yleensä erittäin jännittävää aikaa niin asunnon myyjälle kuin itse välittäjällekin. Tämä prosessi jää usein ulkopuolisille tuntemattomaksi ja mieleen piirtyy vain kuva kylmästä liiketoiminnasta.
Työskentelemme ihmisten elämän suurimpien hankintojen parissa ja vastuu tuloksista on tietenkin suuri. On kuitenkin ensisijaisen tärkeää muistaa, että on aivan yhtä tärkeää luoda mahdollisimman hyviä ja kestäviä asiakassuhteita. Mikä sen palkitsevampaa välittäjälle kuin se että törmätessä vanhaan tuttuun asiakkaaseen voi vielä istahtaa alas hänen kanssaan kahvikupposelle vaihtamaan kuulumisia.
Tahdoimme tehdä lyhyen haastattelun, joka avaisi lukijoille asunnon myyntiprosessia asiakkaan, mutta myös välittäjän näkökulmasta.
Iloksemme saimme haastatella tähän Aamulehti-yhtymän eläkkeellä olevaa toimitusjohtajaa, varatuomari Timo Laatusta ja kiinteistönvälittäjäämme Merike Kuvvasta heidän Runeberginkadun asunnon myyntiprosessin eri vaiheista. Hintaluokaltaan haastava arvoasunto asetti omat haasteensa, mutta lopussa molemminpuolinen kärsivällisyys palkittiin.
Ajatuksia myyntiprosessin varrelta
Miten tärkeää sinulle Timo oli juuri oikean kiinteistönvälittäjän löytäminen Runeberginkadun asuntoosi?
Timo Laatunen:
Asuntoni oli rakenteeltaan ja arvoltaan sellainen, että se sopi vain rajalliselle määrälle ostajia. Arvioin, että myynti vie aikaa vähintään puoli vuotta, jotta kohdalle osuu oikeanlainen ostaja. Siitä syystä pidin tavoitteena, että välittäjällä olisi myös kärsivällisyyttä ja että hän olisi sopiva mahdollista ostajakuntaa ajatellen.
Millä perustein valitsit kiinteistönvälittäjäsi?
Timo Laatunen:
Harkitsin eri välittäjiä, joista kaksi kävi asunnossani ja esitti omat ehdotuksensa myynnistä. Meriken valintaan vaikutti paitsi hänen onnistumisensa sukulaiseni asuntokaupassa myös hänen persoonansa.
En tuntenut häntä aikaisemmin, mutta hän vaikutti heti sopivalta vaativaa ostajakuntaa ajatellen. En missään tapauksessa halunnut “päälle hyökkäävän myyjän” -tyyppistä henkilöä.
Oliko valitsemastasi välittäjästä helppoa löytää tietoa internetistä?
Timo Laatunen:
En tutkinut lainkaan internetiä, vaan sukulaiseni antama kuvaus ja saama kokemus riittivät yhteydenottoon.
Miten tärkeää sinulle Timo oli myyjän käytöstavat? Oliko niillä vaikutusta lopulliseen välittäjän valintaan?
Timo Laatunen:
Henkilön persoonallisuus ja käytös olivat ratkaisevassa asemassa valitessani välittäjää. Merike vaikutti heti ensi tapaamisessa sopivalta henkilöltä ja toiminnallaan hän vahvisti tätä käsitystä.
Entä sinulle Merike, onko hyvällä tunnelmalla ja kemialla asiakkaan kanssa merkitystä välittäjälle?
Merike Kuvvas:
Asuntojen myynnissä/ostamisessa on melkein aina tunteet mukana ja joskus se tuo haasteita kommunikaatioon/neuvotteluihin. Välittäjän pitää pysyä rauhallisena ja ammattitaitoisena joka tilanteessa. Joskus myyntiprosessi voi olla pitkä ja haastava, sen takia on tärkeää, että kemiat varmasti kohtaavat. Olen yleensä päässyt helposti samoille aaltopituuksille asiakkaiden kanssa, sillä tulen hyvin toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Olen empaattinen ja osaan kuunnella asiakasta ja hänen toiveitaan. Vuorovaikutustaidot ja tunneäly on tässä työssä erittäin tärkeitä.
Tässäkin tapauksessa henkilökemia sekä molemminpuolinen luottamus toimivat voimavarana. Myyjä oli oikea herrasmies ja tosi ystävällinen, ilmapiiri oli miellyttävä.
Oliko sinulle Timo koko ajan selvää, kuinka ja miten usein pidätte yhteyttä?
Timo Laatunen:
Sovimme heti alkajaisiksi yhteydenpitotavasta. Kun asunnon omistivat vaimoni kuolinpesä ja minä, loimme WhatsApp-ryhmän Meriken kanssa sekä sovimme, miten puhelimitse informaatio toimii. Mitään ongelmia ei ilmennyt. Merike antoi säännöllisin väliajoin tietoa esimerkiksi nettisivuilla käynneistä ja joka kerran katsojakäynnistä.
Miten asunnon myyntiprosessi mielestänne sujui kokonaisuudessaan ja oletteko tyytyväisiä siihen?
Timo Laatunen;
Asunnon myynti sujui ajattelemassani aikataulussa, vaikka väliin osuikin hiljainen kesäkausi. Ostajaehdokkailla oli tietenkin erilaisia toiveita asunnon muuttamisesta, esimerkiksi kylpyhuoneen suurentamisesta. Minusta kysymys oli ennen kaikkea siitä, että kohdalle osuu juuri tällaisen asunnon tarvitseva ostaja. Olen koko prosessiin tyytyväinen.
Merike Kuvvas:
Myyntiprosessi kokonaisuudessaan meni hyvin ja sillä päästiin kaikkia osapuolia tyydyttävään ratkaisuun. Edettiin asiakkaan ehdoilla.
Kommunikaatio toimi hyvin. Soitettiin tai viestiteltiin usein WhatsApp-ryhmässä, sillä myyjiä oli monta ja näin molemmat saivat tiedot heti. Kommunikointi oli avointa ja rehellistä, sekä asiakas oli helposti tavoitettavissa.
Timo Laatunen:
Myynti meni kaikkineen niin hyvin, että olen valmis juomaan Meriken kanssa kaksikin kuppia! Jopa hänen loppusilauksensa kaupantekotilaisuudessa oli persoonallinen ja muistissa pysyvä. Sain entisen kalustetun asuntoni kuvilla varustetun mukin. Siitä juon nyt aamukahvini.
Kyllä asiakkaan hymy onnistuneiden kauppojen jälkeen on se liekki, joka meitä ajaa tällä alalla eteenpäin. Jäämme innolla odottamaan uusia kahvihetkiä asiakkaittemme kanssa.
Lue lisää:
Katso tästä Helsingin parhaimmat vuokra-alueet
Katso tästä Helsinki – markkinoiden kuumimmat asuinalueet